Λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση των Βάσεων του 2017 από το Υπουργείο Παιδείας πολλοί μαθητές και γονείς νιώθουν επιτέλους ανακούφιση, μετά από την πολυήμερη και εξαντλητική αναμονή, διαπιστώνοντας ότι έχουν πιάσει τον στόχο τους και θα μπουν στην σχολή της επιλογής τους. Ωστόσο, για όσους το αποτέλεσμα δεν ήταν το αναμενόμενο, δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου. Οι εναλλακτικές που υπάρχουν είναι πολλές (π.χ. καλύτερη προετοιμασία ή συμμετοχή με το 10% στις Πανελλήνιες 2018, Δημόσια ή Ιδιωτικά ΙΕΚ, σπουδές στο εξωτερικό, κτλ.), και με υπομονή και θέληση οι μαθητές θα καταφέρουν να εκπληρώσουν το όνειρο τους.
Όσοι λοιπόν από εσάς έχετε σκεφτεί να κυνηγήσετε τα εκπαιδευτικά σας όνειρα στο εξωτερικό, stay tuned, γιατί σκοπεύουμε να ξεκαθαρίσουμε διάφορους μύθους και συνηθισμένες απορίες υποψηφίων για τη διαδικασία εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και Κολέγια του Ηνωμένου Βασιλείου.
UCAS
Η UCAS είναι μια online πλατφόρμα που ο υποψήφιος μπορεί όχι μόνο να αναζητήσει πληροφορίες για τα Πανεπιστήμια και Κολέγια του Ηνωμένου Βασιλείου, τα προγράμματα σπουδών (πάνω από 35.000), τις προϋποθέσεις εισαγωγής, τη βαθμολογία των προγραμμάτων από φοιτητές, αλλά και να υποβάλει αίτηση για σπουδές. Η διαδικασία, αν και απλή, θέλει οργάνωση, προετοιμασία και χρόνο για να γίνει σωστά και αποτελεσματικά.
Μέσω της πλατφόρμας μπορεί ο υποψήφιος να κάνει αίτηση μέχρι και σε 5 προγράμματα σπουδών (με κάποιους περιορισμούς σε συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών και Πανεπιστήμια) και να ανεβάσει τα απαιτούμενα έγγραφα στην πλατφόρμα. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται ως προς τις προθεσμίες υποβολής αιτήσεων γιατί κάποια προγράμματα σπουδών ή Πανεπιστήμια έχουν διαφορετικές προθεσμίες. Ωστόσο, για τα περισσότερα προγράμματα σπουδών η προθεσμία είναι η 15η Ιανουαρίου. Ας δούμε όμως κάποιους μύθους που έχουν εδραιωθεί τα τελευταία χρόνια σχετικά με τη διαδικασία!
ΜΥΘΟΙ
1. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη προετοιμασία για την επιλογή του Προγράμματος Σπουδών ή του Πανεπιστημίου
«Διαλέξτε εσείς τα Πανεπιστήμια. Σε όποιο και να πάω, θα είναι σίγουρα καλύτερο από τα ελληνικά Πανεπιστήμια»
Θωμάς, 18
«Δεν θυμάμαι γιατί επέλεξα τα συγκεκριμένα Πανεπιστήμια. Μου είπαν ότι αυτά έπρεπε να βάλουμε. Όχι, δεν το έψαξα, μου είπαν ότι το κάνουν χρόνια και ξέρουν τι κάνουν […]. Αν μου άρεσε το Πανεπιστήμιο και οι σπουδές; Όχι, καθόλου… πέρασα τα τρία χειρότερα χρόνια της ζωής μου και οι βαθμοί μου ήταν άθλιοι»
Αντώνης, 21 (υποψήφιος για μεταπτυχιακό)
Δυστυχώς, αρκετοί υποψήφιοι δηλώνουν ότι δεν ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στη διαδικασία και αφήνονται στα χέρια των «ειδικών» , είτε γιατί κουράστηκαν από τις Πανελλήνιες είτε γιατί δεν τους κινητοποίησαν αρκετά ώστε να συμμετάσχουν σε μια διαδικασία που αφορά το μέλλον τους. Οπότε, κάθε φορά που ακούτε τη φράση «θα τα αναλάβουμε όλα εμείς, εσείς δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι» πατήστε πόδι. Απαιτείστε τη συμμετοχή σας σε όλη τη διαδικασία. Δεν γίνεται κάποιος τρίτος να επιλέξει για εσάς το Πανεπιστήμιο στο οποίο θα περάσετε τρία χρόνια της ζωής σας. Η συμβατική πεντάδα που θα σας προτείνουν δεν σημαίνει ότι σας ταιριάζει. Ο κάθε υποψήφιος είναι μοναδικός. Χρειάζεται καλή αναζήτηση, συγκέντρωση πληροφοριών, συνομιλία (αν είναι εφικτό) με αποφοίτους του ίδιου προγράμματος σπουδών και γενικότερα ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ! Για αυτό και πρέπει ο υποψήφιος να ξεκινά τη διαδικασία όσο πιο νωρίς γίνεται.
2. Την Αυτοπεριγραφική Έκθεση (Personal Statement) θα την γράψουν οι «ειδικοί»
«Το personal statement δεν το έγραψα εγώ. Ίσως για αυτό και δεν με δέχτηκαν στην πρώτη επιλογή μου τότε. Δεν ξέρω. Μου φάνηκε πολύ δύσκολο να το κάνω και αφού μου παρείχαν τη δυνατότητα, την άρπαξα»
Αγγελική, 22 (υποψήφια για μεταπτυχιακό)
«Μπορείτε να την γράψετε εσείς για μένα. Εγώ δεν ξέρω τι να γράψω. Δεν τα πάω καλά στον γραπτό λόγο. Στην έκθεση έχω τους χειρότερους βαθμούς» Ιουλία, 17 (υποψήφια για προπτυχιακό)
Η Αυτοπεριγραφική Έκθεση είναι αν όχι το πιο σημαντικό, ένα από τα πιο σημαντικά κριτήρια επιλογής. Υπάρχουν μαθητές που έχουν πλούσιο ακαδημαϊκό υπόβαθρο, συμμετοχές σε διαγωνισμούς, υποτροφίες, επαίνους, αθλητική ή καλλιτεχνική δραστηριότητα και μπορεί να μην πετύχουν την πρώτη τους επιλογή γιατί δεν αφιέρωσαν χρόνο για το personal statement· ή υποψήφιοι που ανέθεσαν σε τρίτους τη συγγραφή και δεν έγιναν δεκτοί στις πρώτες επιλογές τους. Θα μου πείτε γιατί να μην γράψει κάποιος τρίτος το δικό σας personal statement; Γιατί πολύ απλά κανείς άλλος, εκτός από εσάς, δεν μπορεί να αποδώσει την προσωπικότητα, τις σκέψεις, τις ανησυχίες, τις ελπίδες και τα όνειρά σας. Κανείς άλλος δεν θα μπορέσει να αποτυπώσει τη μοναδικότητά σας.
Για αυτόν ακριβώς το λόγο κι εμείς επιμένουμε να εκπαιδεύουμε τους υποψηφίους στη διαδικασία, παρουσιάζοντάς τους τον σωστό και αποτελεσματικό τρόπο για να γράψουν το personal statement μέσα από συμβουλές και επιτυχημένες στρατηγικές. Είμαστε συνεχώς σε επικοινωνία και μαζί βελτιώνουμε και δημιουργούμε το τελικό κείμενο. Και επειδή επιμένουμε χρόνια σε αυτή την προσέγγιση, οι υποψήφιοι που μας εμπιστεύονται έχουν 100% επιτυχία στις πρώτες επιλογές τους. Ωστόσο, το πιο σημαντικό είναι ότι έχουν κινητοποιηθεί και ασχοληθεί σοβαρά με τη διαδικασία. Έχουν αφιερώσει χρόνο και στο τέλος απολαμβάνουν την ικανοποίηση για το αποτέλεσμα. Αισθάνονται περήφανοι για τον εαυτό τους και προετοιμάζονται σιγά σιγά να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να αντιμετωπίσουν τη ζωή σε μία ξένη χώρα.
3. Η συστατική επιστολή είναι μια τυπική προϋπόθεση χωρίς καμία βαρύτητα
«Δεν χρειάζεται να επικοινωνήσετε με την καθηγήτρια. Έχω ήδη πάρει συστατική επιστολή από τη συγκεκριμένη γιατί έχει δώσει στο παρελθόν σε μαθητές για σπουδές στην Αγγλία και έχει μεγάλη εμπειρία»
Αφροδίτη, 17
Πολλοί υποψήφιοι μας δείχνουν τις συστατικές επιστολές από καθηγητές που έχουν στείλει πολλές φορές στη UCAS και τις περισσότερες φορές η αντίδρασή μας είναι η ίδια. Πανικός! Βλέπουμε επιστολές σύντομες, περιεκτικές χωρίς καμία εμβάθυνση σε στοιχεία προσωπικότητας του υποψηφίου, των ικανοτήτων και των επιδιώξεών του. Για αυτό το λόγο, εμείς στην Career In Progress πάντοτε συνεργαζόμαστε με τους καθηγητές δίνοντάς τους κατευθυντήριες για μια εντυπωσιακή συστατική επιστολή. Αν και αρχικά υπάρχει μια ανησυχία μήπως οι καθηγητές δεν θέλουν να συνεργαστούν, στο τέλος βγαίνει ένα απίστευτα δημιουργικό αποτέλεσμα που συμβάλλει στην επιτυχία των αιτήσεων.
Συνοψίζοντας, αυτό που πρέπει να έχει πάντα στο μυαλό του ο υποψήφιος είναι ότι η επιτυχία των αιτήσεων για σπουδές στο Ηνωμένο Βασίλειο εξαρτώνται από το τετράπτυχο:
ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ/ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ – ΕΝΕΡΓΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ – ΣΩΣΤΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ – ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Don’t let others be in charge of your future. Create your own path and always be a work in progress!